ارسال پاسخ
تعداد بازدید 1465
نویسنده پیام
elham20 آفلاین


ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: [email protected]
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مساجدوعبادتگاه ها
این جا هم تمام اطلاعاتی که در مورد مسجد در کشورهای غربی دارین بزارین...

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
یکشنبه 05 خرداد 1392 - 21:07
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh & mehrsa & samanes &
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: [email protected]
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مساجدوعبادتگاه ها
بزرگترین مسجد آمریکابه گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ این مسجد متعلق به جامعه شیعیان شهر دیربورن است؛ اما ممکن است مسلمانان سایر مذاهب نیز برای اقامه نماز در آن حضور یابند.







مرکز اسلامی آمریکا در سال 1963 از سوی محمد جواد شیری تأسیس شد و تا سال
1994 که از دنیا رفت ریاست آن را برعهده داشت. درحال حاضر سید حسن
الاقزوینی امامت جماعت این مسجد را عهده دار است.







این مسجد براساس اظهارات اعضای آن بزرگترین ساختمان دینی فرهنگی مسلمانان در شمال آمریکا به شمار می‌رود.







گنبد مسجد مرکز اسلامی آمریکا دارای 45 متر ارتفاع است و طول دو مناره آن به 30 متر می‌رسد.







مسجد مرکز اسلامی آمریکا با ظرفیت سه هزار نفری یک مجتمع اسلامی فرهنگی با
11148 متر مربع و دربرگیرنده یک کتابخانه، مرکز گردهمایی، تالار کنفرانس و
مهد کودک است.







ساخت این مرکز اسلامی یکی از چندین پروژه‌ای بود که با هدف پاسخ به جمعیت درحال رشد مسلمانان ایالات میشیگان صورت گرفت.







معماری این مسجد به عنوان بزرگترین مسجد شمال آمریکا بسیار غنی و مملو از
ریزه کاریهای زیبایی شناسی است. مرکز اسلامی آمریکا یکی از تأثیرگذارترین
بناهای شاخص در شهر دیربورن تلقی می‌شود.














































امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
یکشنبه 05 خرداد 1392 - 21:08
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: samanes /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: [email protected]
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مساجدوعبادتگاه ها
پروپوزال سومین بزرگترین مسجد دنیا در الجزیره
به زودی ساخت سومین بزرگترین مسجد دنیا در الجزیره آغاز خواهد شد. این مسجد پس از مسجد النبی و مسجد الحرام بزرگترین مسجد جهان است.

موسسه معماری آلمانی KSP Jurgen Engel برنده مسابقه طراحی
مسجد جدید برای الجزیره در سال ۲۰۰۸ شده بود که طرح آنها سرانجام به مرحله
اجرا رسید.





در مرکز این پروپوزال
یک مناره ۲۶۵ متری وجود دارد که در آن با آسانسورهای در نظر گرفته شده
امکان دسترسی به یک موزه و مرکز تحقیقات در بالاترین قسمت این مناره وجود
دارد.



در این طرح یک سالن نمازخانه با ظرفیت ۳۷,۰۰۰ نمازگزار در نظر
گرفته شده است. علاوه بر این در این مجموعه یک مرکز فرهنگی – یک مکتب
اسلامی – یک کتابخانه – یک مرکز آتشنشانی و چند آپارتمان که دور تا دور میدان مرکزی قرار دارند, ساخته خواهد شد.

 

گفته میشود این پروژه در سال ۲۰۱۶ تکمیل خواهد شد.







امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 10:08
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: samanes /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: [email protected]
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مساجدوعبادتگاه ها
کلیسای آب از معماران GUN









شرکت معماران شیلی-آلمانی GUN با طرح پیشنهادی خود "کلیسای آب"
در سانتیاگو ، برنده مسابقه بین المللی معماران جوان MoMA –همکاری بین MoMA
در نیویورک ، MoMA PS1 و پلت فرم شیلی Constructo – شدند .



پاویون ، یک شبستان افقی متشکل از عناصر عمودی معلق و به طور طبیعی حکاکی
شده در ارتفاعات و تراکم مختلف می باشد . قطعات بلند و باریک و هرمی شکل از
فابریک و بتن به تقلید از فرم استالاکتیتها و استالاگمیتها در غارها ،
ساخته شده اند . مخروط های معکوس که توسط یک چارچوب خارجی فولادی
مینیمال حمایت می شوند ، از یک شبکه سیمی به حالت تعلیق درآمده اند تا آب
باران را درون کیسه های پلاستیکی جمع آوری کنند .




قطره های آب با پالس ها و سرعت های متفاوت از پوشش پارچه ای خارج می شوند
تا هوای خنک را برای بازدید کنندگان در زیر سایبان ایجاد کنند . استالاگمیت
ها با بلوک های بتنی دوبل به عنوان نیمکت شکل گرفته اند که از نظر
استراتژیکی افراد را در زیر جریان آب قرار می دهند .




























































ساختار و وزن :





سیستم های لایه بندی :







توسعه اشکال :





توسعه منحنی :














امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 10:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: samanes /
shima22 آفلاین



ارسال‌ها : 1668
عضویت: 23 /8 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
تشکرها : 1144
تشکر شده : 1632
مساجدوعبادتگاه ها
مسجدجامع یزد، بنایی تاریخی با بیش از 900 سال قدمت از زیباترین مساجد جامع
کشور و یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی ایران به شمار می رود. این مسجد
در حدود 100 سال و در سه دوره تاریخی ساخته شده است.
اصیل‌ترین
بخشهای هنر معماری بی نظیر ایرانی در گچ کاری‌، شبستان، صحن، گنبد، کاشی
کاری و مناره های برافراشته آن جلوه گر است. زیباترین بخش این بنا را می
توان مجموعه ایوان و گنبدخانه و فضای پیرامون آن نام برد. نمای ایوان بلند
با مجموعه ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی همچنین
گره چینی پوشانده شده است.

این تزئینات با آجرهای ضربی و نقوش معلقی
و کتیبه های کاشی معرق و کوفی بنایی، مجموعه ای بدیع و خیره کننده آفریده
که تحسین هر بیننده ای را برمی انگیزد. محراب اصلی یا محراب واقع در
گنبدخانه،‌ مزین به انواع کاشی معرق و کتیبه و آجر ضربی است و بر دو کاشی
ستاره ای شکل منصوب در آن، نام استادکار و تاریخ ساخت محراب نقش بسته است.
گنبد زیبای مسجد از نوع دو پوسته پیوسته بوده و بر آن، نقش گل صابونکی
معقلی با ظرافت اجرا شده است و بر ساقه آن عبارت "الملک الله" به خط کوفی
تکرار شده است. در زیر گنبد این مسجد بخشی قرار دارد که به آن تابستانه
می‌گویند، این سردخانه دارای پنجره های آجری مشبک و در داخل این تابستانه
محرابی قرار دارد که دارای کاشیکاری زیبایی است.

دو مناره مسجد که ارتقاع تقریبی آن از کف تا نوک به بیش از 52 متر می رسد، دارای قطری در
حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال 1313 هجری
شمسی فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد. بلندای این مناره ها و اینکه کاشی
کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره ها انجام شده، تعجب همگان را بر می
انگیزد زیرا این مناره ها هرچه به سمت بالا رفته باریکتر شده و تنها یکی از
آنها نیز دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع
قابل تحسین است. مسجد جامع یزد در سال 1313 توسط وزارت فرهنگ و هنر با
شماره 206 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



                                                                                                                                                                                                                                                                                        


امضای کاربر : در بیکرانه زندگی دو چیز افسونم کرد ، آبی آسمان که می بینم و میدانم نیست
و خدایی که نمی بینم و میدانم که هست..
یکشنبه 10 شهریور 1392 - 22:02
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از shima22 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / samanes /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: [email protected]
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مساجدوعبادتگاه ها
کلیسای جامع سنت مری
کلیسای جامع سنت مری (صعود مریم به آسمان) با تلفیقی جذاب از دیانت
کاتولیک های سنتی و تکنولوژی مدرن، تبدیل به نقطه عطفی متمایز در نمای شهر
سان فرانسیسکو شده است.



شکل این کلیسا که توسط معمارانی به نامهای پیترو بلوسجی و پیر لوئیجی
نروی، با استفاده از آنچه که در بالاترین رده مهندسی در نظر گرفته شده
بود، طراحی شده که بازدید کننده ها را از تمام نقاط جهان و طیف مذهبی به
خود جذب می کند.



تاریخچه بیشتری در مورد کلیسای جامع سنت مری (صعود حضرت مریم ) بعد از مشاهده تصاویر زیر خواهد آمد.



معماری کلیسای جامع سنت مری با الهام گرفتن از شکل صلیب، به هر دو حالت
عمودی و افقی اهمیت می دهد. همانطور که چشم ها به سمت بالا به گستره گنبد
کشیده می شود،قلبها به بالا، به سوی آسمان و خداوند پرواز داده می شوند.









ماهیت هنری کلیسای جامع سنت مری سان فرانسیسکو، از طریق سادگی متوازن،
اتحادی بین آسمان و زمین را تداعی می کند که از طریق مهندسی مدرن امکان
پذیر می شود.



قطع مخروطی هذلولی جریان دلپذیری به سمت بالا ایجاد می کند تا زمانی که
به ارتفاع 190 پایی جایی که در آن چهار گوشه در یک تقاطع به هم می
پیوندند می رسد. کلیسای جامع، 255 متر مربع است و تاجی در راس آن با صلیب
طلایی به بلندی 55 پا قرار داده شده است .









گنبد 19 طبقه در هر گوشه طرح طبقه بر تیرک هایی تکیه داده شده که هر کدام برای مقاومت در برابر ده میلیون پوند فشار ساخته شده اند.



تیرک ها، با محیط دایره ای 24پایی در نقاط باریک خود، در 90 فوتی پایین
سنگ پایه جاسازی شده اند. 1680 صندوق مثلثی شکل پیش ساخته شگفت آور، فضای
داخلی گنبد را تشکیل می دهد که 128 اندازه مختلف مثلثی را نمایان می
سازد.



اینها همه وزن ساختمان را به پایین زمین انتقال می دهند، در حالی که به
پنجره های بزرگ اجازه می دهد تا نماهایی از شهر سنت فرانسیس آسیسی را به
نمایش درآورد. برای یادآوری خاطرات رسالت تاریخی معماری، آجرهای قرمز بر
روی زمین به مدل های و الگوهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.









با تدقیق بیشتر بر ریشه های سنتی کلیساهای کاتولیک، بخشی مهم از طراحی و
تجربه کلیساهای سنت مری، شیشه های رنگی است که در سرتا سر چهار طرف
اینگونه ساختمانها به سمت بالا به چشم می خورد. در سطح بالایی ساختمان،
چهار ردیف شیشه تغییر جهت می دهند که طرح افقی ایجاد می کند و با الگوها
وطرح های موزائیک های شیشه ای یک صلیب می سازند.









نور رنگی که از میان پنجره ها می تابد منظره های اطراف شهر سان فرانسیسکو
را زیبا و برجسته می سازد که برای شرکت کنندگان در کلیسا یادآور تعهد
آنها به خدمت به سلطنت الهی بر روی زمین است.



آثار هنری بیشتری در کلیسای جامع در بالای محراب آویخته شده، مجسمه جنبشی
آویزان اثر ریچارد لیپولد توسط سیم های طلا، پانزده طبقه بالای زمین به
صورت معلق آویزان شده است.



ایده اولیه آن در ماه اوت سال 1965 رخ داده است، و دو سال بعد نماینده
پاپ، لوئیجی ریموندی سنگ بنای آن را متبرک کرد و ساخت و ساز این بنا در
سال 1970 به پایان رسید.












































امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
دوشنبه 11 شهریور 1392 - 21:25
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: samanes /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: [email protected]
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مساجدوعبادتگاه ها
مسجدی که با جزر و مد آب بالا و پایین می شود







این مسجد وجود خود را به پادشاه ترنگانو مدیون است ،



معماری آن در زمان سلطان 'مرحوم محمود موکتافی بیلاح



شاه ابن مرحوم سلطان اسماعیل ناصرالدین شاه که آخرین



پادشاه ترنگا بوده ، پایه ریزی شده است.













"مسجد تنکو
تنکازاهارا" در سال 1994 ساخته شده که دارای معماری تلفیقی مراکشی و مدرن
است و به خاطر معماری خاصی که دارد به "مسجد معلق" معروف است.





این مسجد بر روی یک سطح شناور ساخته شده و وقتی سطح آب در اثر مد بالا می آید گویی که این مسجد در آب غوطه ور است.




"مسجد تنکو تنکازاهارا" در دهانه رود "ایبای" در پنج کیلومتری کوالاترنگانو واقع شده است.




این مسجد وجود خود را به پادشاه ترنگانو مدیون است ، معماری آن در زمان
سلطان "مرحوم محمود موکتافی بیلاح شاه ابن مرحوم سلطان اسماعیل ناصرالدین
شاه که آخرین پادشاه ترنگا بوده ، پایه ریزی شده است.




نام این مسجد را نیز سلطان از نام مادر خود انتخاب کرده است؛ نام مادر
سلطان "توآنکواینتان زهرا بنت المرحوم تنگو سری ستیاراجا" بوده است.




هدف پادشاه از ساخت این مسجد ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی و دین اسلام بوده است.





بومیان ترنگانو مسجد تنکو تنگازاهارا را به نام مسجد "تراپانگ" می شناسند.




رنگ این بنا سفید بوده و نه تنها یک مکان مذهبی زیبا با معماری منحصر به فرد است بلکه مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد.





Click here to view the original image of 900x675px.








امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
دوشنبه 11 شهریور 1392 - 22:08
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
arelagahi آفلاین



ارسال‌ها : 11
عضویت: 19 /11 /1395

تشکر شده : 2
معرفی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری)
مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار (شهيد مطهري) تقريباً در منطقه ي مركزي شهر ساخته شده و در زمان ساخت از موقعيت شهري مناسبي برخوردار بوده است. با توجه به محل كاخ گلستان ، بازار دروازه شميران ، باغ و عمارت فخرالدوله ، كوچه ي ميرزا محمود وزير، خيابان عين الدوله، كوچه ي نظاميه و سه راه امين حضور كه تماماً در اطراف اين محل قرار دارند، به اين نكته مي توان پي برد. 

مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار در استحکام و وسعت فضا و منظره ی عالی و ساخت دلگشا اولین و بزرگترین مسجد و مدرسه ی عالی پایتخت به شمار می رود که بر اساس اصول مهندسی و معماری بنا شده و از هر نظر تابع الگوهای معماری سنتی ایرانی است.مهندس و طراح آن اولین مهندس و معمار تحصيلكرده ي ایرانی به نام ميرزا مهدي خان شقاقي(1299ـ1223هـ . ش؛ تهران ) ملقب به ممتحن الدوله است که پس از اتمام تحصیلات خود از فرانسه به ایران بازگشته است. مرحوم سپهسالار در نقشه کشی و طرز معماری و وضع ساختمان این بنای بزرگ ، شکل بنا و نقشه ی ابنیه ی شرقی اسلامی را در نظر داشته و به عقيده ي برخي از كارشناسان اين بنا از نزديك ترين تلفيق ها ميان معماري مساجد استانبول است. در حقیقت در این بنا حسن سلیقه ی معماری دوره ی اخیر شرقی به حدی که بایست انجام گرفته است. ساخت هسته ي اصلي بنا نزديك به پنج سال به طول انجاميده و در مدت شش سال، ساخت بنا اتمام يافته كه البته خود سپهسالار، دو سال بعد از شروع احداث بنا درگذشت و پس از مرگ وي تكميل مجموعه توسط برادرش يحيي خان مشيرالدوله صورت گرفته است. در استحکام این بنا ، ذکر همین مطلب بس که محوطه ی بنا بدواً به عمق 17 متر حفر شده و شفته ریزی محکمی صورت گرفته است. معماری این بنا که شاید بتوان به جرأت آنرا آخرین شاهکار معماری ایرانی دانست دارای الگوی چهارایوانی است.



بنای مسجد و مدرسه ی عالی در مجموع دارای 8 مناره ی بلند می باشد که بلندترین آن 37 متر و کوتاه ترین آن 25 متر ارتفاع دارد. امتداد نيم استوانه اي آنها تا كف حياط مي رسد و ابتكاري منحصربه فرد را به نمايش در مي آورد. تمامي مناره ها از آجر ساخته شده و پوششي با كاشي كاري بسيار زيبا دارند.

طبق نقشه ي بنا، بنا شش ورودي دارد. ورودي هاي بخش شمالي(كه شامل سه ورودي بوده) به علت احداث كتابخانه ي مجلس، توسط مهندس سيحون در سال 1342هـ . ش مسدود و ارتباط اين قسمت از بنا با عمارت(باغ) بهارستان قطع شده است. ورودي جنوبي كه هنگام ساخت بنا، در كوچه اي شش متري قرار داشته، سردري ساده دارد كه به حياط دارالشفاء گشوده مي شود كه اكنون اين فضا به محلي براي پاسخگويي به سئوالات شرعي و دريافت وجوهات شرعيه تبديل شده است. زماني در وسط اين حياط حوضچه وجود داشته است. ورودي غربي مسجد و مدرسه ي عالي كه درب اصلي بنا محسوب مي شود داراي جلوخان و سردر عظيم و درب دو لَتي آهني با شكوه بزرگي است كه در حاشيه ي خيابان بهارستان(شهيد مصطفي خميني) واقع شده است. اين فضا مسئوليت جذب و تقسيم و راهنمايي به فضاي اصلي مسجد را بر عهده دارد و ورود و خروج مدرسه ي عالي نيز از همين فضا صورت مي گرفته است. ورودي غربي جلوخان متناسب، ديد مستقيم به داخل صحن(حياط مركزي) ندارد و به واسطه ي دالان متحدالشكل به داخل صحن مدرسه ي عالي راه مي يابد. مجموعه ي بناي مدرسه ي عالي در قسمت شرقي نيز دري به خارج دارد كه از در اصلي سمت غربي كوچكتر است و به در زنانه معروف بوده.ورودي شرقي داراي جلوخان هشتي خوش تركيب و دالاني(راهرو) طولاني است كه به گوشه ي شمال شرقي صحن مدرسه ي عالي باز مي شود. طاقي هفت كاسه در هشتيِ ورودي شرقي واقع شده و كاسه ي وسط هفت كاسه ي ديگر در خود جاي داده است كه از شاهكارهاي ميرزا جعفرخان معمار باشي است.



صحن يا حیاط مركزي بنا، به شکل مربع و با چهار ایوان می باشد (ايوان شمالي، ايوان جنوبي، ايوان غربي و ايوان شرقي) که ایده آل مسجدسازی ایرانی است. طول ضلع حیاط 62×63 متر و ارتفاع ایوانها حدوداً 18 متر می باشد.صحن يا حياط مركزي مدرسه ی عالی دارای چهار باغچه ي مشجر و چهار پیاده گرد موسع و حوض مدور بزرگی با فواره اي در مركز آن، مي باشد که آب جاری قنات مهران ، اختصاصی مدرسه ی عالی و عمارت بهارستان (كه منزل خود سپهسالار بوده و بعد از مرگش و پس از مشروطيت محل مجلس شورای ملی گرديد) در آن روان بوده و طراوت و صفای صحن دلگشای مدرسه ی عالی را چندین برابر می نماید. در قسمت فوق ایوان شمالی دو گلدسته و مأذنه برپا شده که در وسط آن ساعت بزرگ و منحصر به فردی كه در سال 1880 ميلادي با سه ناقوس در فرانسه ساخته شده نصب گردیده است. این ساعت كه درون اتاقكي به ارتفاع 5 متر، طول 5/2 متر و عرض 5/1 متر تعبيه شده دارای دو صفحه است که یکی به طرف صحن مدرسه ی عالی و دیگری به جانب عمارت بهارستان مواجه شده. بدنه ي اتاقك ساعت، كاشي كاري شده و تزئينات چوب، روي اتاقك مذكور نقش بسته است. استفاده از ساعت به جاي مؤذنه، نمونه هاي بسيار دارد، ليكن در اين بنا مكمل مجموعه حركت هاي عمودي است و كاربرد آن بسيار به جا است.



بناي مدرسه ي عالي داراي يك حياط كناري نيز مي باشد. اين حياط جزء فضاهاي تقسيم شده اي هست كه در قسمت شمال شرقي بنا واقع شده است و با حياط مركزي تركيبي متناسب دارد و محل سكونت نايب التوليه مي باشد. اين بخش در قسمت شرقي داراي شاه نشيني و تعدادي اتاق در قسمت غربي است و در شمال آن تعدادي اتاق كوچك براي سرويس بهداشتي و آبدارخانه وجود دارد. اين قسمت ها از الگوي يك بناي مسكوني حياط مركزي تبعيت كرده است.

شبستان تابستانی (گنبدخانه) بزرگترین و عجیب ترین فضای مسجد است. عرض دهانه ی گنبد آن 15 متر و ارتفاع آن 34 متر است و در مجموع مساحتی نزدیک به 1600 متر مربع را اشغال نموده است. فضاي شبستان تابستاني، پشت ايوان بزرگي است (ايوان جنوبي) كه فاقد ديوار و در ورودي بوده و به لحاظ ارتفاع زياد آن، تهويه خوبي در تابستانها به جهت حركت هوا ايجاد مي شود. اين محل از نظر فضا سازي يكي از كارهاي نمونه در زمان خود مي باشد؛ زيرا گنبد بر چهار پايه استوار است؛ در نتيجه ديد بسيار زيادي به شبستان تابستاني مي دهد. چهار مناره ي بلندتر بنا در اين ايوان و مجاور گنبد شبستان تابستاني قرار دارد.گنبدخانه ي مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار تحولي در معماري مسجد به شمار مي رود. چليپاي بزرگي به ابعاد 45متر در 45متر، گنبد اصلي را با دهانه ي 15متر در مركز قرار داده است. در قسمت جنوبي، بيننده فضايي بزرگ را بدون هر ستوني تصور مي كند. سبكي اين فضا را حتي جرزهاي عظيمي كه گنبد روي آن قرار گرفته مخدوش نمي سازد. چهار گنبد كاربندي با قاعده ي مستطيلي، بالهاي چليپا را پوشش داده اند. در نماي بيروني نيز اين چهار گنبد سلسله مراتبي در حركت به سمت گنبد اصلي با ارتفاع 25متر به وجود مي آورد. همچنين، چهار مناره ي بلند با پايه هايي كه 2متر آن سنگ است به طرز ظريف و دلپسندي حجاري و جهت استحكام بيشتر بنا در بند هاي آنها سرب ريزي شده است و بدنه ي مناره ها با كاشي منقوش گرديده است. در مورد اين گنبد خانه به جرأت مي توان گفت كه تكامل فضايي الگوي قديمي مسجد و مدارس عالي معماري ايران بعد از اسلام محسوب مي شود. در اين گنبدخانه، فضا به حداكثر گشادگي و سيلان خود در الگوي گنبدخانه ها مي رسد و گنبد كيفيت معلق و بي وزني را به دست مي آورد و از اين نظر سبك ترين و ظريف ترين گنبد خانه ايست كه ساخته شده. در مجموع گنبدخانه ي مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار به عنوان يكي از نمونه هاي معماري قاجاري از مصاديق برجسته و نهايي آن از نظر خلاقيت و نوآوري فضايي و تكامل الگوهاي قديمي معماري ايران، شاخص است و به حق مرحله ي تكامل معماري قديم محسوب مي گردد.اين گنبد يك پوشش بوده و قوس آن از نوع خفته با خيز كم مي باشد.

شبستان زمستانی نیز پشت ایوان شرقی واقع شده است که دارای 44 ستون سنگی یکپارچه است و بین هر چهار ستون یک سقف گنبدی شکل است که از داخل دارای گچ بری است و در هر سقف یکی از صفات و سمات خداوند حک شده است. در این شبستان محراب عریض با نمای سنگ مرمرین ساخته شده و بالای آن مقرنس و گچ بری شده است. مقرنس ها وگچ بری های این شبستان كه به صورت اسليمي و كتيبه هاي خطاطي شده است و همه ي آنها در سال 1350 هـ . ش توسط استاد حسين لرزاده ساخته شده بسیار زیبا و چشم نواز است. قبل از آن، طاق اين شبستان نمائي آجري داشته است. شبستان زمستاني داراي چهار ورودي است يك ورودي از صحن اصلي كه براي آقايان بوده و سه ورودي ديگر از قسمت شمالي شبستان و از درون دالان(راهرو) شرقي كه يكي از آنها مختص خانمها مي باشد.



بخش جنوب شرقي مسجد، پشت به شبستان زمستاني نيز زماني گرمابه و سرويس هاي بهداشتي مدرسه ي عالي را در خود جاي داده بوده است.

دالان ها(راهروها) فضاي ورودي را به حياط مركزي و ساير قسمت ها متصل مي كنند.در اين دالان ها كاسه گنبدهاي كوچك و زيبايي واقع است كه با تزئينات آجري ساده از طرفين ايوان غربي به فضاي صحن اتصال مي يابد و وقتي از در شرقي وارد مي شويم به سمت مغرب، دهليزي به حياط اصلي باز مي شود. داخل بنا در جلوي درب شرقي، محوطه ي نسبتاً كوچكي شبيه به چهارسوق وجود دارد كه در سقف آن يكي از شاهكارهاي معماري به نام تاق هفت كاسه يا تاق معلّق قرار دارد.

در اطراف صحن حجره هايي، دور تا دور بنا را در بر گرفته اند. اين حجره ها در دو طبقه واقع شده اند و در مجموع 60 عدد مي باشند كه نسبت به حجره هاي مدارس عالي ديگر بزرگتر و روشن تر هستند. در سردر هر يك از حجره ها طرحي بديع و مجزا از يكديگر مقرنس كاري هاي زيبا تزئين يافته است.

منبع: آرل




سه شنبه 10 اسفند 1395 - 14:45
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
arelagahi آفلاین



ارسال‌ها : 11
عضویت: 19 /11 /1395

تشکر شده : 2
دانلود پاورپوینت حیاط در معماری مساجد


حیاط مرکزی که قبل از اسلام به دلایل گوناگون مورد استفاده بوده در فرهنگ اسلام به عنوان بیانی از احساس مسلمین نسبت به فضا معنا یافته و چه از نظر کاربردی و چه از دید سمبلیک به اوج خود می رسد. در این مطلب نمونه ای زیبا و جالب از عرصه حیاط در مسجد را برای شما قرار داده ایم.برای دانلود این پاورپوینت در ادامه با ما همراه باشید.









سه شنبه 10 اسفند 1395 - 14:50
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :