loading...
پاتوق دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
نفر بعدی کیه؟؟؟ 2770 37673 maybody
نوشته ها و مطالب جالب و عجیب 38 3215 forouzan99
تابلو اعلانات (پانل) 572 14800 3digheh
معمــــــــاری چیستــــــ ؟ 28 2006 deconik
طراحی آشپزخانه، ایرانی-امروزی 10 4504 deconik
مشق عشق 46 3488 mhn1365
ایده و کانسپت در معماری جهان! 36 26986 ratingroup
کارگاه ماکت سازی(اموزش ساخت ماکت) 62 45534 deconik
طراحی نمای ساختمان 15 2970 alanddesign
سوال و جواب اجرایی، سازه ای وعمرانی 80 7361 javadfontom
مساجدوعبادتگاه ها 8 1465 arelagahi
کسی میتونه کمکم کنه؟!!! 311 8973 ghmahi
من 5سال دیگه!!! 49 2576 sh_arch
مصالح جدیدساختمانی 13 2876 3digheh
کیا غایبن؟؟؟ 543 10969 sana
زیباترین جملات من اینجاست 855 20506 kaka
زیبایی های معماری ایران!!! 82 8669 kaka
زیبایی های معماری نوین!!! 61 4668 3digheh
زیباترین جملات تصویری... 528 31412 3digheh
دنیایه دیتیل و انواع برش 18 6276 3digheh
اسم سنتی ایرانی دفتر معماری 12 56506 maybody
هرچه میخواد دل تنگت بگو.... 728 18340 3digheh
بیست سوالی!!! 975 15529 3digheh
اشعار شاعران این آّب و خاک 57 2785 3digheh
ترفند های اتوکد 7 11371 3digheh
شیت بندی وپرزانته کردن 51 9879 elham20
نرم افزار 3d max 38 2794 lovely
سوال جواب(فن وساختمان) 6 1084 lovely
خدایــــا شکر... 62 2675 lovely
سوال جواب معمارانه 121 5038 samanes
مجید میبدی بازدید : 4873 پنجشنبه 07 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

رابرت ونتوری معمار آمریکائی از شاگردان سارنین Saarinen و توئی کان Khan بود ودر دفتر آنها کار می کرد. در سال 1966 کتابی به نام " پیچیدگی و تضاد در معماری "Complexity & Contradiction In Architecture را به رشته تحریر در آورد.

ventori - picture 9


در این کتاب رابرت ونتوری اصول اندیشه ها و جهان بینی معماری مدرن را زیر سوال برد. او در این کتاب خواستار توجه به خصوصیات انسانی و توجه به معماری انسانی مدار شد. عمده نقد ونتوری در این کتاب متوجه میس وندروهه بود. در مقابل " Less Is Bore " ،" Less Is More "، به معنی کم خسته کننده است، رامطرح می کند. او عقیده داشت مسائل بسیار پیچیده (C omplex) و تضاد (Contradiction) در ساختمان وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت، یا حذف کرد. ونتوری عقیده داشت که یک ساختمان نمی تواند یک فرم خاص داشته باشد، برای او فرم هایی از قبیل خانه های دامنه کوههای ایتالیا که بر اساس نیازهای مردم و شرایط اقلیمی بنا شده ملاک است.

ونتوری هیچ اعتقادی به سبک بین المللی ندارد و به جای آن معتقد به زمینه گرایی " C ntextualism " است، یعنی هر بنایی باید بر اساس زمینه های فرهنگی، اجتماعی،تاریخی و کالبدی و شرایط آن سایت و ساختمان طراحی و اجرا شود.

او در سال 1972 کتاب دیگری به نام " یادگیری از لاس وگاس " نوشت" Learning From Los Vegas" در این کتاب، توجه معماران را به فرهنگ و خصوصیات روزمره زندگی جلب کرد. وی در این کتاب یادآور شده که، سمبل ها آنهایی نیستند که روشنفکران به مردم دیکته کردند. بلکه، این سمبل ها را خود مردم طرح کرده و قابل فهم برای آنهاست. اشکال سردرها، مغازه ها و احجام عامه پسند چیزی است که در شهر لاس وگاس جذابیت خاصی داده است.

خانه مادر رابرت ونتوری درپنسیلوانیا 1962 در عین سادگی، پیچیدگی و در عین تقارن، نامتقارن است و در عین وحدت، کثرت دارد. اولین ساختمان به سبک مدرن است. در این طرح نمادهایی چون بام شیب دار، قوس، سردر ورودی، پنجره ها، لوله دودکش وجود دارد. داخل ساختمان دارای فضاهای مختلف و گوناگون است و تضاد پلان را روی نما نشان داده، نمای ساختمان نشان دادن ذهنیت یک کودک از خانه است...

از هر كودكی بخواهید كه عكس یك خانه را بكشد آنچه معمولا بر روی كاغذ می آید شباهت زیادی به خط خطی های رابرت ونتوری دارد كه در سال 1964 برای مادر بیوه اش وانا طراحی كرده است.وی حتی دودی را كه از دودكش بیرون می آید نیز كشیده است. این مورد در بخش معماری فقط شگفتی نیست،اگر چه وی چنین تاكید می كند كه « برای جدی نمودن مسئله از مورد خنده داری استفاده نموده ام.» ونتوری با نگاهی به گذشته خانه مادرش كه 25 سال بعد در مورد آن بحث میكند توضیح می دهد:«حالت پناهگاه مانند بودن این خانه با سقف شیروانی كه دارای در مركزی و پنجره های معمولی و دودكش می باشد، شبیه خانه ای ابتدائی است همانند نقاشی كودكی از یك خانه.»

ventori - picture 10
هنگامی كه به محل خانه نزدیك میشوید، مشكل است كه در یابید خانه ای كه آنقدر ساده به نظر می آید،معماران را این چنین عصبانی كند و همسایگان را خشمگین سازد. امروزه معماران همانطور كه یكی از همكارانم گفته است ، می دانند كه شاید این ساختمان از مهمترین های قرن بیستم باشد؛ نقشه ای انقلاب گونه كه دوره معماری را به مخاطره انداخته است و تغییر داده است.»

ونتوری بر روی خانه مادرش 5 سال كار كرد. وی میدانست احتمال دارد به زحمت بیفتد.او بعدها اغتراف كرد كه« مقابله كردن با تمایلات دشوار و ناراحت كننده است... هنوز به خاطر دارم كه رسیدن به این ساختمان چقدر برایم مشكل بود.»اما برای معمار جوان با استعداد و نوشكفته ای كه طی اولین سفرش به اروپا در ابرها سیر كرده بود، راه دیگری باقی نمانده بود.او رم باستان و كنونی را بهشت معماری میداند.ونتوری خواست كه نه از روی عادت بلكه از طریق حس آگاهانه ای از گذشته توسط سنت كه متفكرانه مورد توجه قرار می گیرد ،راهنمایی شود.از نظر او معماران كنونی تنوعی از زشتیها را در كنار هم قرار میدهند.ونتوری میگوید:«Less is bore! »این گفته شاید دومین بیانیه مشهور معماری مـــــــدرن است كه میــــــــس وندر روهه اولین بار(less is more) را
عنوان كرد.
مادر ونتوری دختر و همسر مهاجران ایتالیایی برخی از ممانعت های عملی را تحمیل كرد: او پول زیادی برای خرج كردن نداشت،همچنین چیزی برای تظاهر.آنطور كه ونتوری به خاطر می آورد با فرهنگ، اجتماعی و صلح طلب بود . وانا ونتوری عاشق خانه ای است كه پسرش برایش ساخته است.

ventori - picture 7
بعد از اینكه وانا در سال 1975درگذشت خانه جزء اموال توماس هاگز تاریخ شناس و همسرش آگاتا شد.هردو آنها به این خانه علاقه مندند و هنوز پس از گذشت چندین دهه چیزهای تازه ای را كشف می كنند.

آگاتا هاگز با چشمان دقیق هنر مندانه اش از خانه بعنوان اثری هنری مراقبت میكند.با این وجود او اصرار دارد كه این خانه احتیاج به تزئینات دیگری هم دارد! طاق میانی سقف اتاق نهار خوری ، دیوارهای خمیده و خطوط مورب درون مستطیل پایه ای خانه ، شگفتیهایی ـ كه حالا پله است ـ با راهها و قسمتهایی كه دگرگون شده است، راه ورودی ، شومینه اتاق نشیمن و راه پله های منتهی به طبقه بالا تمام دستكاری كردنها را برای مكانها مورد بررسی قرار میدهند.

ventori - picture 3
اتاق ورودی بسیار بزرگ است. سنتوری آن عمیق است و دودكش بلند دارد.در داخل به شومینه ای بلند بر میخوریم كه سر بخاری بسیار بلند دارد.اما این موارد بیان كننده خانه مجلل گونه هستند كه آگاتا چنین شومینه بزرگی را طراحی كرده است با آن جا شمعی های عجیب و غریب.

صندلی چوبی كوچكی جنب دیكشنری بزرگ در پنجره واقع در استودیو قرار دارد.به این خاطر دنیس اسكات براون( همسر رابرت ونتوری) خانه ره به توله سگی با پاهای كوتاه تشبیه می كند.او به مراجع تاریخی غنی اشاره میكند. ونتوری گاهی علاقه زیادش به پورتاپیای میكل آنژو تاثیر آن بر روی اثر وانبرگ قصر بلنهم در انگلستان را نشان میدهد.اسكات براون افزود:چنانچه خانه های آمریكایی در قسمت جلو مانند «ملكه آن» و در پشت مانند« مری آن » باشند این خانه در قسمت
جلوئی از پالادیو الگو گرفته است و در قسمت عقبی از آلتو.

ventori - picture 1
ممكن است فكر كنید ونتوری و اسكات براون از مكانهایی چون Levittown متنفر باشند، محلی كه خانه هایش 30 روزه بنا میشوند و اثری التقاطی از سبك های تاریخی است كه پندارهای صاحبان آنرا از زدگی در خانه های اشرافی بر می آورد.اما اسكات و ونتوری از این خانه ها بیزار نیستند. ونتوری شهرت خود را از آغاز موقعیتی كسب نمود كه معماران از مكانهایی چون كه خانه هایش 30 روزه بنا میشوند و اثری التقاطی از سبك های تاریخی است كه پندارهای صاحبان آنرا از زدگی در خانه های اشرافی بر می آورد.اما اسكات و ونتوری از این خانه ها بیزار نیستند. ونتوری شهرت خود را از آغاز موقعیتی كسب نمود كه معماران از مكانهایی چون Levittown و لاس و گاس بدست می آورند.

منبع:ترجمه نینا شاهرخی از بخشی از کتاب ”IF THIS HOUSE COULD TALK"
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
معماری architecture معماری ایرانی persian architecture معماری اسلامی Islamic Architecture معماری سنتی ایران و جهان Traditional architecture of Iran and the world معماری و معنا Architecture and Meaning هندسه و معماری Geometry and Architecture تزئینات معماری ایرانی Iranian architectural decorations معماران ایرانی persian iranian architect معماری روز دنیا World Architecture معماران بزرگ دنیا The world's great architects. دکوراسیون داخلیdesign architecture decoration مقالات معماری Architecture Papers Architecture Articles Architecture essays طراحی معماری خانه های مسکونی residential طراحی معماری فضاهای تفریحی Architectural recreation طراحی معماری فضاهای خدماتی Architectural design service spaces طراحی معماری فضاهای درمانی Architectural design treatment spaces طراحی معماری فضاهای ویژه و خاص Architectural spaces or special طراحی معماری فضاهای تجاری Architectural design of commercial spaces طراحی معماری فضاهای مذهبی Religious architecture design space طراحی معماری فضاهای آموزشی Architectural design of educational facilities طراحی فضاهای نمایشگاهی Exhibition معرفی کتابهای معماری Introduction of Architecture Books مسابقات معماری Architecture Competitions معماری ارگانیک Organic Architecture معماری پایدار Sustainable Architecture عجایب معماری Architectural Wonders طراحی معماری المان و ورودی Architectural design elements and input نمونه پلان های معماری اجرایی Sample Implementation Architecture Plans نمونه پروژه های گروه معماری مهرازان میبد Group Projects architect architecture Meybod انجام پروژه های دانشجویی Student projects خرید پروژه های شما Purchase your projects نمونه پروژه های فروشی Projects for sale نمونه پاورپوینت های فروشی PowerPoint Sample Sale انجام پروژه دانشجویی سراسر ایران Student projects across Iran عمران Civil سازه های پیشرفته Advanced Structures ماشین آلات ساختمانی Construction Machinery نکات اجرایی ساختمان Executive Building Tips خلاقیت و نوآوری Creativity and Innovation خلاقیت و نو آوری در معماری Innovations in architecture طراحی های خلاقانه Creative design ایرانگردی و جهانگردی Traveling and Tourism معرفی نقاط دیدنی ایران The introduction of scenic spots in iran معرفی نقاط دیدنی جهان Introducing the world's Sights شهرسازی Urban نو آوری در شهرسازی Innovation in Urban طراحی شهری Urban Design plan elevation section پلان نما مقطع
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 987
  • کل نظرات : 155
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 6733
  • آی پی امروز : 84
  • آی پی دیروز : 206
  • بازدید امروز : 215
  • باردید دیروز : 1,417
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 12,342
  • بازدید ماه : 27,337
  • بازدید سال : 160,427
  • بازدید کلی : 3,829,281
  • کدهای اختصاصی