اين ساختمان نه تنها بندر استراليا را مزين كرده، بلكه به كل خط آسمان شهرسيدني زيبايي بخشيده است. ايده ”آتزون“اين بود كه ساختماني بسازد كه آينه تمام نماي بادبان هاي كشتي ها، امواج اقيانوس ونماد واضحي از صدف هاي دريايي باشد. از آنجا كه طرح اوليه از نظر جنبه هاي سازه ايآن قابل اجرا نبود، در سال1959 هنگامي كه مرحله اول ساخت آغاز مي شد، شكل صدفي بامها تغيير يافت. مرحله دوم اجرا در سال1962 با طرح جديد مهندسي سقف هاي صدفي شكل شروع و تا1967 ادامه يافت .
”آتزون“ پساز بروز پا ره اي اختلاف نظرها با دولت جديد ”ساوث ويلز“South Wales ) ) درسال1966از ادامه كار استعفا داد. مرحله پاياني كار با استفاده از مصالحي كه براي صرفه جويي اقتصادي با مصالح مورد نظر ”آتزون“ متفاوت بود، تكميل شد.
اپراي سيدني پس از14 سال عمليات اجرايي، در اكتبر1973،به وسيله ملكه اليزابت دوم با افتخار افتتاح شد و در اكتبر1999 بيست و پنجمين سالروز اين اپرا جشن گرفته شد. از بين چهار تالار اين ساختمان، بزرگ ترين آن ها به سالن كنسرت اختصاص داده شده است كه گنجايش2679 صندلي را دارد .
ساختمان اپراي سيدني به دليل آكوستيك قوي آن، كه امواجصوتي را در كمتر از2 ثانيه مستهلك مي كند، شهرت دارد . سه تالار ديگر اين ساختمانبه ترتيب به اجراي اپرا، نمايش تئاتر درام و اجراي كارهاي نمايشي اختصاص دارند .درمارس1999نيز پنجمين سالن براي اجراي موسيقي، نمايش هاي كوچك و رقص افتتاح شد .
اجرای ساختمان به صورت غلافی شکل در سال 1889 به اوج اعتلای خود رسيد . مقارن همين زمان آسمان خراش ها در شيکاگو ساخته شدند که بازبرای محاسبه آن ها از همين روش محاسبات خطی استفاده شد که تا به امروز رو به پيشرفت و کمال است . حتی محاسبه تيرهای بتنی « از پيش فشرده » تا حدی از شيوه محاسبات خطی قرن نوزدهم متأثر است .
در قرن حاضر روش های تازه ای در محاسبات ساختمانی بوجودآمده که تا محاسبات خطی متفاوت است . در روش محاسبات خطی چنان که اشاره شد اصل براين است که نيرو های ساختمان را در محل تيرها و ستون ها متمرکز کرد . اما با روش جديد کوشش می شود ساختمان از تير و ستون استقلال يابد و هر عضو متحمل بار خود وباری که بر آن وارد می آيد گردد . و بدين ترتيب می توان ساختمان را به فرم ها ی مختلف به اصطلاح ريخت . البته چنين کاری خالی از اشکال نيست و نمی توان نيرو ها رابه دقت در همه قسمت های ساختمان محاسبه کرد و بايد به مدد آزمايشات و يا ساختن ماکت پخش نيرو را در تمام قسمت ها مشاهده کرد . از اين رو فن ساختمان به ماورای عرصه محاسبات می رود و به دنيای احساس راه می يابد و چون «ريختن» جای« ساختن » را می گيرد , معماری به مجسمه سازی تقرب می جويد .
پيدا است که آهن نمی توانست جوابگوی چنين نحوه ساختمانی باشد و به ماده ای ا حتياج بود که انعطاف پذيری بيشتری داشته باشد . درحدود سال 1900 خواص ساختمانی بتن مسلح به اندازه کافی بر مهندسان معلوم بود که بتوان آن رابه نحوه جديد بکار برد . ساختمان های غلافی که « فری سينه » و « مايار» در حدود سال 1930 ساختند شاهدی بر اين گفته است . مايار از جمله نخستين کسانی بود که امکانات محاسبات تازه ساختمانی را شناخت ؛ و در پل های وی که زيبايی آن هاهر چشم آشنا به هنر معاصر را به خود می خواند نيروها در صفحات نازک بتن مسلح انتشار می يابند و از اين رو به پايه های گران پيکر احتياج نيست . « مايار » وقتی خاطر نشان کرده است که منشاء الهام وی در طرح ساختمان های غلافی ديگ بخار بوده است– در واقع در ساختمان های غلافی نيز مانند ديگ بخار تمام نيروها در سراسر غلاف منتشر می شود – در حال حاضر از نحوه ساختمانی غلافی در بسياری از شعبات صنعت استفاده می شود . « ای. وای . گالانتای » فهرستی تقريبی از صنايعی که به استفاده از اين نحوه ساختمان یرو می آورند بدست میدهد.
امروز در ساختن اتومبيل و واگن های راه آهن به جایآ ن که شاسی و بدنه جدا از يکديگر ساخته شوند و بعد بدنه بر شاسی به اصطلاح سوارشود می توان شاسی و بدنه را يک پارچه و غلافی ساخت – اتومبيل و يا واگن در اين صورت واجد « جدار فشرده » خواهد بود - . در ساختن هواپيما و کشتی نيز « جدار های فشرده » عظيم جای شاسی و بدنه را می گيرد . دايره ا ستفاده از ساختمان های غلافی به اين جا محدود نمی شود ؛ ساختن سد ها به اين روش که ابتدا در فرانسه معمول شد روز به روز پيشرفت بيشتر می کند و ساختن دهانه های عظيم و شمعی های گران پيکر را که برای احداث سد به شيوه معمولی لازم است غير لازم می سازد . حتی اين نحوه ساختمانی در ساختن مبل و صندلی معمول گشته است , صندلی هایتک پايه ای که « ارو سارنن » ( معمار آمريکايی که متأسفانه بجوانی در گذشت ) ساختمثال بارز شيوه ساختمانی غلافی در طرح ميز و صندلی هستند.
مسیر حلقه ای راه رسیدن را طولانی تر می کند و به دلیل حرکت پیرامون محیط یک ساختمان فرم سه بعدی آن تآکید ویژه ای دارد وقتی به سوی بناحرکت می کنیم ورودی آن ممکن است بارها دیده شود و یا تا انتهای مسیر از دید ماپنهان بماند . در اپرای سیدنی مسیر رسیدن به بنا مارپیچ می باشد و همین طور از جلو .
تعریف مسیر از جلو:
مسیر دسترسی به بنا از جلو : جهت ورودی ساختمان را در امتداد مسیری محوری و مستقیم نشان می دهد و مقصد نهایی دید در مسیر رسیدن به بنا کاملا مشخص است چهره کاملی از ساختمان و یا نمای دقیقی از ورودی آن .
در ساختمان اپرای سیدنی مسیر تردد از گونه ( مار پیچ)شکل می باشد .
ورود ی ساختمان اپرای سیدنی از نوع پیش آمده بود یعنی سطح بیرونی یا سقف بنا به صورت بالکنی ورودی بنا را احاطه کرده است و دیواری شیشه ای جدا کننده ی فضای بیرونی وداخلی ساختمان می باشد . ورودی ساختمان بالاتر از سطح؛ صفر صفر زمین قرار گرفته ودر کل خود ساختمان با ارتفاع نسبت و سطح صفر صفر بنا شده و همین امر باعث قرارگرفتن یک سری پله در جلدی هر یک از ورودی ها شده است .
همانطور که قبلا گفته شده مسیر اصلی دسترسی به این بنا مسیری مارپیچ گونه می باشد این مسیر در کنار دریا انتخاب شده تا بازدید کنندگان از این بنا دید کاملی از طرح بنا که عمدتاً برونگرا بوده واز معماری این ناحیه تبعیت داردداشته باشندوهمین طور از مناظر دریایی که ایده ی اصلی این ساختمان نیز برگرفته از آن می باشددیدن کنند و این کار در نگاهی کلی ابتکاری جالب می باشد که مسیر رسیدن به بنا رانیز مسیری مفرح و بازدید کننده را با کلیت اجتماعی – فرهنگی و معماری بندرسیدنیآشنا کرده و ساختمان را درمعرض نمایش بازدیدکننده قرار می دهد (یعنی با یک تیر دو نشان زدن .)
هر حرکتی که از الگویی تکرار شونده از عناصر یا نقوش به صورت منظم یا نامنظم تکرار شده باشد ؛ ریتم گفته می شود . این ریتم می تواند ناشی از دید ما باشدکه به دنبال عناصر تکراری ترکیب می رود ویا ناشی از جسم ما که به دنبال عبور کردن از یک توالی فضایی است . ضمنأ ریتم شامل نظریه ی بنیادی تکرار هم می باشد که درمعماری برای سازماندهی فرم ها و فضاها مورد استفاده قرار می گیرد . تقریبأ همه انواع ساختمان ها از عناصری که به طور طبیعی تکرار شوند هستند , ساخته می شوند . نظیرتکرار تیرها و ستون ها – دهانه های سازه ای تکراری و...
تصویر بالا از نمای جانبی بنا می باشد که به خو بی بحث ریتم و تکرار را به نمایش گذاشته است .
ناصر موجود در یک ترکیب نا منظم ؛ بر طبق مواردزیر گروه بندی می شوند .
نزدیکی یا مجاورت آن ها نسبت به هم
ویژگی های بصری مشترکی که آنها با هم دارند .
اصل تکرار برای سازمان دهی عناصر تکراری در یک ترکیب ازهر دو مفهوم بصری که دربالا گفته شد استفاده می کند .در ساختمان اپرای سیدنی ازاین ویژگی معماری استفاده شده است و تکرار یکی از ویژگی های بارز این بنا می باشدکه {همانند موج های دریایی توالی دارد.} در ساختمان اپرای سیدنی از توالی غلاف ها برای به وجود آوردن فضاها استفاده شده است .
تصویر زیر نوع متریال استفاده شده را برای پوشش بنا نشان می دهد .
تصویر بالا سالن برگزاری کنسرت ها را به نمایش گذاشته است این سالن از لحاظ آکوستیکی منحصر به فرد بوده و کاملا مهندسی شده طراحی شده است ..
خواص کره: جهت نداشتن, آرامش دادن, بسته نبودن,... در حالی که در این بنا سعی شده این خواص القا نشود.
پلانها
.
.
بعداز جنگ جهانی دوم طرح ایجاد یک مرکز هنری در محل کنونی به مسابقه گذاشته شد.
از مجموع 234 طرح شرکت کننده از 9 کشور دنیا تنها شرکت کننده از کشوردانمارک که سابقه هیچ گونه پروژه بزرگ هم نداشت برنده شد.
پروژه طی 3 مرحله ساخته شده است :
پوشش سقف های کروی شکل بنا از کاشی های گرانیتی ساخت کشور سوئد است که شامل دو رنگ سفید براق و کرم مات در حدود یک میلیون پنجاه و شش هزار است .
-
2- مرحله دوم 1963 - 1967 ساخت پوسته های خارجی.
3- مرحله سوم 1967- 1973 طراحی داخلی.
این بنا از لحاظ هندسی طرحی غیر متعارف بوده است.
ساختمان اپرای سیدنی به عنوان یک اثر متفاوت در قرن 20 شناخته میشود که امروزه یکی از جاذبه های گردشگری مهم استرالیا و نماد شهر سیدنی محسوب می شود.
فضاهای داخلی بنا نیز بتنی اجرا شده که توسط چوب های تخته چند لایه که از مصالح بومی میباشد جهت زیبایی و آکوستیک شدن پوشیده شده است .
بیشترین ارتفاع بنا که روی کنسرت هال است 67 متر از روی دریا می باشد.
صلی ترین سالن اپراکنسرت هال است که 2670 صندلی دارد و بزرگ ترین ارگ مکانیکی دنیا که دارای 1200لوله است در این بنا واقع شده است . ساخت ارگ 10 سال و تنظیم آن 2 سال به طولانجامیده است .ارتفاعزیاد سقف کنسرت هال باعث فقدان بازتاب زود هنگام صدا بر روی صحنه می شود که جهترفع این مشکل 18 حلقه پلی کربنات را به سقف آویزان کردند که به بازتاب صدا کمک میکند.